Menu Close

Tyrinėjimų, bandymų ir eksperimentų projektas „Aš STEAM kūrėjas“

„Boružėlės“ grupės projektinė veikla

 

Antrąjį mokslo metų pusmetį „Boružėlės“ grupės ugdytiniai ir pedagogai sėkmingai tęsė projekto „Aš STEAM kūrėjas“ vykdymą. Sausio mėnesį sulaukus gausesnio sniego, vaikai aktyviai įsitraukė į sniego ir ledo tyrinėjimą. Įvairių bandymų ir eksperimentų dėka vaikai įsitikino,  kad sniegas yra baltas, šaltas, purus, lengvas, susmegęs, lipnus, purvinas, gali ištirpti. Ledas- kietas, šaltas, šilumoje gali ištirpti, bijo druskos ir t. t. Vaikams patiko dažyti sniegą, panaudojant plastikinius kibirėlius statyti pilis. Statybų metu vaikai ugdėsi kūrybiškumo, problemų sprendimo, bendradarbiavimo įgūdžius.

Su vaikais prisiminėme gerai žinomas pasakas, jų metu  panaudojant įvairius STEAM metodus vaikai per patyriminę veiklą  įsitikino, įtvirtino žinojimą, kodėl ištirpo lapės trobelė, dėl ko nepavyko lapei pas gervę vaišėse paragauti žuvies, o gervei pas lapę košės ir t.t.

Savaitės tema „Mano namai“ paskatino vaikus tyrinėti, konstruoti, modeliuoti, pasitelkiant inžinerinius gebėjimus statyti, dekoruoti kartoninius namus.

Kartu su ugdytiniais šventėme Lietuvos gimtadienį, aktyviai jam ruošėmės. Panaudojant actą ir sodą „prisipūtėme“ trijų spalvų balionų. Atlikome eksperimentą „Spalvotų putų šou“. Šių užsiėmimų metu vaikai  įgijo įvairių žinių,  patyrė daug džiugių emocijų.

            Savaitės tema „Spalvos ir atspalviai. Tyrinėjimai ir atradimai“ pasižymėjo didele gausa įvairių tyrinėjimų, eksperimentų . Vaikai su dideliu džiaugsmu atliko tyrinėjimus, susijusius su pagrindinių spalvų maišymu, išgaunat atspalvius. Aktyviai aiškinosi, domėjosi pasakojimu apie spalvų skirstymą į šiltas ir šaltas spalvas.

Dažnas vaikas atkreipia dėmesį į vandens naudą žmogui. Jiems kyla klausimai: kodėl tas vanduo naudingas; ar būtina jį gerti; kaip atskirti švarų ir nešvarų vandenį. Tačiau vaikams trūksta žinių apie tai kaip vanduo atkeliauja iki mūsų, suvokimo apie žmogaus daromą žalą vandeniui. Tokių eksperimentų dėka kaip: “Vandens apytakos ratas”, “Vandens svarba augalui”, „Geriantys salotų lapai” vaikiai sužinojo koks svarbus- vanduo, kaip keliauja vandens lašas.

Savaitės temos „Aš auginu“ dėka vaikai susipažino su augalų auginimo ypatumais: augimo sąlygomis, sėklomis, sėja ir t.t. Pastebėjome, kad vaikai labai noriai įsitraukia į veiklas, kai reikia ką nors sėti ar sodinti, tyrinėti sėklas, atlikti įvairius eksperimentus. Panaudojant  STEAM metodą  stebėjome, tyrinėjome, skaičiavome, svėrėme, stebėjome pasodintų pupų augimą.

Žinia, kad iš panaudoto popieriaus galima patiems pasigaminti naują popieriaus lapą vaikus suintrigavo, sudomino. Atlikome eksperimentą „Popieriaus gaminimas“. Jo metu vaikai  sužinojo ko reikia, kad namų sąlygomis iš panaudoto popieriaus lapo pasigamintume naują, švarų popieriaus lapą. Tuo pačiu išsiaiškino, kam reikalingas tinklelis, lipalas popieriaus gamybai.

Įvairių tyrinėjimų, eksperimentų metu vaikus skatinome naudotis įvairiomis technologijomis, bei paprastaisiais mechanizmais tokiais kaip: svarstyklės, padidinamieji stiklai, žibintuvėliai, liniuotės ir t.t

Projektą vainikavo STEAM edukacinis užsiėmimas, rytmetis „Muilo burbulai“. Jo metu vaikai ne tik sužinojo kaip namų sąlygomis galima pasigaminti muilo, bet ir turėjo galimybę pasitelkdami regą, lytėjimą ir uoslę tyrinėti įvairius muilus aptariant formą, kvapą, spalvą. Taip pat tyrinėjome priedus ( cinamoną, ciberžolę, kmynus, linų sėmenis, arbatmedžio aliejų, vanilės ekstraktą), kuriuos galima panaudoti gaminant muilą tam, kad jis turėtų antibakterinių, šveičiamųjų savybių. Rytmečio metu „katinėlio“ ir „Švaros fėjos“ pagalba vaikai pasigamino po muiliuką.

Projekto „Aš STEAM kūrėjas“ dėka vaikai įgijo daugiau pasitikėjimo savo jėgomis, tapo žingeidesni: klausia, kaip kas nors vyksta, kaip veikia, atidžiai stebi, bando, drąsiai spėja, klysta ir taiso klaidas, klauso, ką sako kiti, pasitikslina. Tapo kūrybiškesni: kūrybiškai žaidžia, veikia, siūlo žaidimų ir veiklos idėjas, imasi iniciatyvos joms įgyvendinti, pastebi ir komentuoja padarinius.  Eksperimentų, tyrinėjimų dėka pagerėjo vaikų gebėjimas drąsiai ieškoti atsakymų į klausimus, rodyti iniciatyvą iškeliant  ir sprendžiant problemas. Šis projektas padėjo išgyventi atradimo džiaugsmą bei įgyti žinių.

Vaikai nuo pat gimimo yra tikri tyrinėtojai – jų tyrinėjimo sritis yra visas pasaulis.

 

 

 

Šiais 2021-22 mokslo metais „Boružėlės“ grupės IU mokytojos Dalia Urmanavičienė ir Vilma Lukauskienė kartu su vaikais vykdo tyrinėjimų, bandymų ir eksperimentų projektą „Aš STEAM kūrėjas“.   Projekto tikslas – tyrinėti ir atrasti, iškelti klausimus ir rasti atsakymus, ugdyti vaikų kūrybišką ir lankstų mąstymą organizuojant atviras kūrybines laboratorijas, kuriose vaikai kartu su pedagogais, realizuotų save kurdami netradicinius instrumentus. Visi tyrinėjimai, bandymai, eksperimentai  parenkami pagal savaitės temą, metų laiką.

Pirmąjį projekto vykdymo pusmetį kartu su vaikais atlikome daug įvairių tyrinėjimų, eksperimentų, bandymų. Mes, pedagogai, pasidžiaugėme, kad vaikai į juos labai noriai ir aktyviai įsitraukė.

Tyrinėjome smėlį, jo savybes, ieškojome jame paslėptos gamtinės medžiagos. Atradę ją, padidinamojo stiklo pagalba tyrinėjome aptardami formą, dydį ,spalvą ir t.t.  Pasitelkdami gamtinę medžiagą, vaikai smėlyje kūrė koliažus, mozaikas.

Tema „Duonos kelias“ vaikus paskatino tyrinėti įvairias grūdines kultūras, kruopas. Atlikome eksperimentą „Suminkštėjo, padidėjo, išsiplėtė“. Jo metu vaikai  sužinojo, kodėl kruopos, užpiltos vandeniu, suminkštėja, padidėja jų tūris. Taip pat įsitikindami, ar tikrai suminkštėjo, vaikai labai noriai ragavo išbrinkusias kruopas, aiškindamiesi, kuo jos sveikos mūsų organizmui.

Eksperimento „Skęsta- neskęsta“ metu vaikai pateikė įvairių minčių ir samprotavimų. Išsiaiškinome, kodėl luptas apelsinas skęsta, o neluptas plaukia.  Vaikai smagiai praleido laiką, pratinosi stebėti, džiaugėsi naujais atradimais, praplėtė savo žinias apie juos supantį pasaulį, sustiprino savo bendravimo ryšį su bendraamžiais.

Pasitelkdami padidinimo stiklą tyrinėjome savo batų atspaudų raštus, paliktus baltam popieriaus lape, parėjus iš lauko. Atliktas eksperimentas paskatino valytis batukus einant į patalpą, įgyta patirtis leis priminti skubančiam draugui ar savo šeimos nariams.

Savaitės tema „Šviesa ir šešėliai“ pasižymėjo gausa bandymų, tyrinėjimų, eksperimentų atitinkančių savaitės temą. Vaikai žibintuvėlių pagalba tyrinėjo įvairių daiktų, žaislų šešėlius tiek lauke, tiek  grupėje. Aiškinosi, nuo ko priklauso jų dydis. Sužinojo, išbandė kaip žibintuvėlio, vandens ir kompaktinio disko pagalba galima išgauti „vaivorykštę“.

Įvairių priemonių pagalba tyrinėjome žmogaus kūną. Eksperimento pagalba „Bakteriukai“ , dar kartą įsitikinome, kad mikrobai bijo muilo. Sekančio eksperimento metu „Tapyba druskos tirpalu“ įtvirtinome žinojimą, kad gausus druskos kiekis kenkia organizmui.

Atlikome eksperimentą „Lavos lempa“, „Putojantis Sniego senis“, „Kas užpūtė žvakelę“ ir dar daug kitų eksperimentų.

Likusį mokslo metų pusmetį toliau tyrinėsime, atliksime įvairius bandymus, eksperimentus susijusius su savaitės tema, metų laiku, oru. Tyrinėjimai, bandymai, eksperimentavimas – tai raktas į stebuklingą pasaulio pažinimą.